מערכת העיכול

צינון ושפעת

דרמוטולוגיה

אלרגיה

מה מותר לילדים משלשלים לאכול: המדריך להורים

שיתוף הכתבה

אחת השאלות המרכזיות שכל הורה שואל כשלילד.ה יש שלשול, היא מה מותר לתת לילד.ה לאכול? האם בננה באמת מסייעת להפסקת השלשול? אורית הלר, דיאטנית קלינית לילדים, עם כל התשובות וגם ניפוץ של כמה מיתוסים נפוצים.

כל הורה מכיר את המצב הבא: הילד קם בבוקר ותופס את הבטן. הילדה מתלוננת על מיחושים ועל בחילה וכשמביטים בנעשה בשירותים או בחיתול, הסיבה לכך ברורה – השלשול חזר לבקר אצל הילד.ה.

שלשול הוא אחת מהתופעות הנפוצות והמטרידות והמוכרות ביותר אצל ילדים ויכולות להיות לו סיבות רבות: קלקול קיבה, וירוסים שונים ועוד. לעתים הוא חולף מעצמו, ולעתים מצריך טיפול רפואי.

עד להתאוששות המיוחלת, נשאלת תמיד השאלה – מה לתת לקטנים לאכול כשהם משלשלים?  אורית הלר, תזונאית קלינית לילדים וגם אמא מנוסה בעצמה, משתפת בחמישה כללים שחשוב לזכור במצב של שלשול:

  • להקפיד על שתייה
    טבעי שאתם חוששים שהילד או התינוק יתייבשו ושהמצב יחמיר מאחר ובזמן שלשול, הילדים מאבדים נוזלים ועלולים להתייבש. לכן, חשוב להקפיד לתת להם לשתות מים (או לינוק במקרה של תינוקות). אם הילדים גם מקיאים ולא מצליחים לשתות, אפשר לנסות לתת כמות קטנה של נוזלים, אפילו בכפית, כל כמה שעות. ניתן להניח בקבוק לידם, ולהתאים את הטמפרטורה (לחמם או לקרר) על פי ההעדפה שלהם. ניתן גם להוסיף פירות חתוכים למים כדי שיהיו יותר אטרקטיביים ובטעמים. בנוסף לכך, ניתן להציע חליטות תה צמחים ללא סוכר, דבש וממתיקים נוספים. בכל מקרה של חשד להתייבשות, יש לפנות לבדיקה רפואית.
  • לא להאכיל אם אין חשק
    הורים רבים חושבים שילדים חייבים להכניס משהו לפה, אפילו גלידה או מעדן טעים, העיקר ש"ייכנס משהו לבטן". עם זאת, לדברי הלר, זה לא מומלץ ויכול אפילו להזיק. באופן כללי, ילדים שאינם רעבים, לא צריך להאכיל "בכוח", בוודאי לא כשמדובר ביום -יומיים של חוסר חשק לאכול. הקשיבו לרעב ולשובע של הילד. אם קיים חשק לאכול, ניתן להציע לצרוך מזון בצורה מסודרת, כרגיל. הציעו לילדים אפשרויות טובות, ושאלו מה מתחשק להם יותר.
  • אל תתעקשו בנושאי אכילה
    גם מבחינה רגשית – חשוב להבין שלא מומלץ, הן בשגרה והן כשהילדים לא מרגישים טוב, להתעקש בנושאי אכילה. ככל שננסה לשכנע את הילדים יותר לאכול מאכלים מסוימים, בדרך כלל זה יגרום לאפקט ההפוך. צריך להציע, להגיש ולהניח לילדים לעשות את מה שנכון עבור הגוף שלהם. חשוב לעשות את זה באופן רגוע ובלי לשדר לחץ.
  • אין איסורים – אבל מומלץ מזון בריא
    יש לא מעט מיתוסים לגבי מה מותר ומה אסור לאכול כשמשלשלים. באופן חד משמעי, אין איסור על כל מזון כלשהו. ומומלץ פשוט להקפיד לאכול מזון בריא. הרבה פעמים הורים אומרים "לא משנה מה, העיקר שיאכלו", וזה פשוט לא נכון. מזון לא בריא מעמיס על הגוף, מכביד עליו ודורש הרבה יותר אנרגיות ממזון בריא שמותאם לצורכי הגוף. בזמן מחלה מומלץ יותר מתמיד להאכיל את הילדים במזון בריא, איכותי וטוב.

ומה בכל זאת לאכול – וממה להימנע?
"חשוב להציע מזונות בריאים שהילדים אוהבים. למשל, מרק עוף, פסטה או קציצות. הרבה ילדים אוהבים שניצלים, אז אפשר להכין שניצלים אפויים עם אורז, וגזר גמדי. גם חביתה מטוגנת במעט שמן, או כריך עם ממרח בריא שהילדים מכירים ואוהבים הם אופציה טובה. אין שום מניעה לצרוך פירות וירקות," אומרת הלר ומוסיפה: "חשוב לנסות להשיב נוזלים שאובדים, ואחת הדרכים לעשות זאת, היא באמצעות נוזלים בריאים (שגם יגרמו לילד לחוש טוב יותר) של תמיסות מלחים – מים עשירים בוויטמינים, במינרלים ובמלחים. בנוסף, ניתן להכין מרק ולתת רק את המים או להכין שייק פירות על בסיס מים ו/או חלב סויה ללא תוספת סוכר." 

ומה לא לאכול? הלר מפרטת כמה כללי אצבע: "בתקופת שלשולים, לעתים למערכת העיכול יש קושי להתמודד עם מזונות עשירים בסיבים ולכן מנות כגון דייסת שיבולת שועל או פירה מעדשים כתומות, פחות מומלצות. כמובן שמזונות מטוגנים, מוצרים מאוד מעובדים או אוכל שנקנה בחוץ ואנחנו לא בדיוק יודעים מה יש בו ואיך הוכן, לא מומלץ בשגרה ובטח לא בתקופת מחלה".

ומה לגבי בננות?
"מיתוס נפוץ מאוד הוא שבננות גורמות לעצירות, ולכן כדאי לתת אותן בזמן שלשול – אבל זה לא נכון. בננות אכן מומלצות, אבל מסיבה אחרת. הן עשירות באשלגן, מינרל חיוני שמאבדים בזמן מחלת שלשולים," אומרת הלר.

ושתיית קולה באמת מומלצת?
"גם זה מיתוס נפוץ והוא שגוי. סוכר עלול להחמיר את מצב השלשולים, ולכן חשוב להימנע גם ממיצים ממותקים, משוקולד, מחטיפים וממעדנים עתירי סוכר," היא מסבירה.

ומה ביחס למוצרי חלב?
"מוצרי חלב מכילים לקטוז – סוכר החלב. לקטז הוא האנזים שמפרק את הלקטוז ובמצב של שלשולים, במיוחד חריפים, שנמשכים לאורך זמן, לעתים לוקח למעי כמה ימים להחזיר את האנזים. בזמן הזה, כשצורכים לקטוז הוא לא מתעכל היטב. לכן, ניתן לתת מוצרי חלב במידה סבירה, ובלבד שאינם עשירים בסוכר. קוטג׳, למשל, אינו עשיר בלקטוז, ולכן אין אתו שום בעיה. בנוסף לכך, אין בעיה לתת יוגורט, בגלל שהחיידקים הטובים שבו מכילים לקטז," מספרת הלר.

אין להסתמך על התוכן והמידע לשם קבלת או הענקת טיפול רפואי והוא אינו מיועד לבוא במקום עלון לרופא / לצרכן / או התייעצות עם רופא מוסמך. לפני השימוש יש לעיין בעלון לרופא / לצרכן.

מוצר רפואי ממקור טבעי המסייע בטיפול בשלשול חריף וכרוני ובכאבי בטן.

כתבות נוספות בנושא

לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי COOKIES. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף ניתן לעיין במדיניות הפרטיות.