מערכת העיכול

צינון ושפעת

דרמוטולוגיה

אלרגיה

הילדים חולים – מהן הזכויות של הורים עובדים?

שיתוף הכתבה

אתם מתכננים לצאת מהבית, מצפה לכם יום עבודה עמוס ואז הקטנה שוב אומרת שכואב לה הגרון והמתוק מתלונן שכואבת לו הבטן ורץ לשירותים. אם אתם הורים – המצב הזה בוודאי נשמע לכם מוכר, ולא בכדי.

ילדים צעירים, במיוחד בשנים הראשונות לחייהם, חולים לעתים קרובות מאחר ומערכת החיסון שלהם עדיין מתפתחת. החשיפה הקבועה שלהם לילדים אחרים במסגרות החינוך, גורמת גם היא למחלות רבות ותכופות. אחת מהתוצאות הלא נעימות של התופעה, היא פגיעה ביכולת ההורים, שנשארים עם הילדים החולים בבית, לעבוד. שווה לדעת, שלהורים עובדים זכויות שיכולות לסייע להם לטפל בילדים כאשר הם חולים (הנתונים נכונים לשנת 2022):

ימי מחלה: צברתם ימי מחלה משלכם? שימו לב – שכירים עובדים, שגם בני זוגם עובדים (שכירים או עצמאים), יכולים לנצל עד שמונה ימי מחלה מתוך הימים שצברו, עבור מחלה של ילדים בני פחות מ-16. ימי המחלה שניתן להיעדר בהם בגלל מחלת ילד לא חייבים להיות רצופים. אם בן הזוג של העובד הנעדר הוא סטודנט ואינו מוגדר בחוק כמועסק, לעובד אין זכאות לקבל פיצוי על ימי היעדרות בשל מחלת ילדו.

הורים לילדים עם מוגבלויות: לטפל בילדים שיש להם מוגבלות קבועה, זה אתגר מורכב במיוחד. המדינה מודעת לכך וקבעה כי הורים לילדים כאלה יכולים לקבל 18 ימי היעדרות בשנה, על חשבון ימי מחלה. כמו כן, הם זכאים לעד 52 שעות היעדרות בשנה שלא ינוכו משכרם (במקרים חריגים ניתן לקבל גם יותר ימים/שעות).

הורים יחידניים: מגדלים ילד/ה כיחידניים? זה לא פשוט, אבל יש לכם זכויות מוגדלות: עובדים שהם הורים יחידניים זכאים להיעדר על חשבון ימי המחלה שלהם עד 16 ימים בשנה בגין מחלת ילדם.

מספר הילדים – לא קשור: כל המרבה הרי זה משובח? לא כשמדובר בימי מחלה – מספר ימי ההיעדרות שההורים זכאים לספור על חשבון ימי המחלה שלהם הוא קבוע, ולא קשור למספר ילדיהם.

כשהילדים סובלים ממחלות כרוניות: הורים שכירים שילדיהם סובלים ממחלות כרוניות שדורשות טיפול משמעותי כגון סרטן או דיאליזה, זכאים להיעדר עד 90 יום בשנה, על חשבון ימי מחלה וחופשה (בתנאי שהם מועסקים לפחות שנה אצל אותו מעסיק). אם להורה יחידני עובד יש ילד חולה סרטן או מטופל בדיאליזה, ההורה זכאי לעד 110 ימי היעדרות בשנה.

אין תלות באחוזיי המשרה: עובדים במשרה חלקית? זה לא משנה! חשוב שתדעו שמספר ימי ההיעדרות שההורים זכאים להם בשל מחלות ילדיהם, לא תלוי באחוז המשרה.

תשלום במשך תקופת ההיעדרות: כמה כסף נקבל בעבור ימי ההיעדרות שלנו? פתחו מחשבונים: בתמורה ליום הראשון לתקופת ההיעדרות העובדים לא יקבלו שכר. ביום השני והשלישי בתקופת היעדרות רצופה יקבלו העובדים חצי משכר העבודה היומי, ומהיום הרביעי ואילך יקבלו ההורים תשלום בגובה שכר רגיל. אנחנו יודעים, זה קצת מסובך…

כששני הורים חולקים ימי היעדרות: ככה זה כשיש שניים – אחד מהשינויים המשמעותיים שבוצעו בשנים האחרונות, הוא שאם שני ההורים חולקים את ימי ההיעדרות, לצורך חישוב דמי מחלה ייספרו ימי המחלה מהיום הראשון להיעדרות של ההורה הראשון – ולא עבור כל הורה בנפרד.

מימוש הזכות: אז מה עושים כדי לממש את הזכות? יש להודיע למעסיק על ההיעדרות ולהגיש את המסמכים הבאים: תעודת מחלה מרופא, הצהרה של העובדים ושל בני זוגם ואישור על כך שבן/בת הזוג לא לקחו ימי מחלה ממקום העבודה.

ניצול ימי חופשה צבורים: בחזרה לעתיד – הורים שמיצו את כל ימי המחלה שקבועים בחוק וזקוקים לימי היעדרות נוספים, יוכלו לנצל את ימי החופשה שצברו וטרם ניצלו, בהסכמת המעסיק.

ניצול ימי חופשה ומחלה עתידיים: בחזרה לעתיד 2 – העובדים והמעסיק רשאים גם להסכים על היעדרות ארוכה יותר על חשבון ימי מחלה וימי חופשה שהעובדים יצברו בעתיד.

והעיקר – שהקטנים יהיו שמחים ובריאים!

אין להסתמך על התוכן והמידע לשם קבלת או הענקת טיפול רפואי והוא אינו מיועד לבוא במקום עלון לרופא / לצרכן / או התייעצות עם רופא מוסמך. לפני השימוש יש לעיין בעלון לרופא / לצרכן.

מוצר רפואי ממקור טבעי המסייע בטיפול בשלשול חריף וכרוני ובכאבי בטן.

כתבות נוספות בנושא

לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי COOKIES. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף ניתן לעיין במדיניות הפרטיות.